Treningstur med tung sekk i Vestmarka

Fellestur

Dato
11. november kl. 18:00 - 20:00
Alternative datoer
Vis 3 andre datoer
28. oktober 2019
11. november 2019
25. november 2019
9. desember 2019
Vanskelighetsgrad
Ekstra krevende  
Passer spesielt for
Voksne, Ungdom, Fjellsportinteresserte
Arrangører
Bærum Turlag, DNT Oslo og Omegn
Turområde
Oslomarka, Vestmarka, Kjekstadmarka og Hurumlandet (se kart)

Formålet med slik trening er gjøre kroppen klar for lange fjellturer med sekk. For at sekken ikke blir altfor plagsom og tung på fjellturen, enten det er hytte til hytte turer eller med full oppakning på teltturer. Treningen foregår ved å gå jevnlig med sekk. Vekten på sekken tilpasses den enkelte ved å bruke 10 liters vannkanner som fylles med vann. Vekt på sekken på trening skal være ca 1/4-1/3 av kroppsvekten. Og i oppstarten av treningen gjerne mindre enn 1/4. F.eks. hvis du veier 86 kg så kan en brukbar startvekt være 20 kg. Tilsvarende 65 kg kroppsvekt og 15 kg sekk. I løpet av 4-5 treningsturer økes vekten gradvis opp.


Vannkanner anbefales for å lett kunne redusere vekt i nedoverbakker for å skåne knærne. Turene går stort sett alltid på grusveier, stier og myr.

Utstyr:
Sekk (den du bruker på tur).
Vannkanner, fortrinnsvis 10 liter.
Terrengjoggesko (med grov såle).
Treningstøy etter forholdene (ullsokker, shorts, tights, trøye og eventuelt overtrekksjakke. Utover høsten og vinteren er det behov for ytterligere varme klær).

 

Fremmøte og avslutning på Franskleiv (Vestmarksetra), annenhver uke.
Treningen tar fra 1-2 timer.
Rutevalg varierer fra gang til gang.
Lengde 5-10 km.



 

Treningstur med tung sekk i Vestmarka

Formålet med slik trening er gjøre kroppen klar for lange fjellturer med sekk. For at sekken ikke blir altfor plagsom og tung på fjellturen, enten det er hytte til hytte ...

Kontaktinformasjon:

Turleder:

  • Sveinar Kildal