Treningstur med tung sekk i Vestmarka

Dette arrangementet er over! Men fortvil ikke, arrangementet har alternative datoer som du kan delta på.

Turen krever påmelding direkte til turleder to dager før turen. Send mail eller SMS til turleder Sveinar.

Treningen tirsdag 12.1.2021 kl 18.00 blir med truger. Så ta med truger og staver med store trinser (typisk fjellskistaver eller randostaver). Trenger du å låne truger så fra til turleder.

Formålet med slik trening er gjøre kroppen klar for lange fjellturer med sekk. Sekketrening annenhver tirsdag (krevende og for de som vil trene på å tåle lange turer i fjellet med tung sekk). Alle er velkomne og opplæring i pakking av sekk, valg av sekk, belastning/tyngde og tilpasning av sekk vil gjøres i samarbeid med turleder. Har du aldri gått med sekk før er du velkommen til å lære og trene deg opp til å bli en god vandrer. 

For at sekken ikke blir altfor plagsom og tung på fjellturen, enten det er hytte til hytte turer eller med full oppakning på teltturer. Treningen foregår ved å gå jevnlig med sekk. Vekten på sekken tilpasses den enkelte ved å bruke (10 liters) vannkanner som fylles med vann. Vekt på sekken på trening skal være ca 1/4-1/3 av kroppsvekten. Og i oppstarten av treningen gjerne mindre enn 1/4. F.eks. hvis du veier 86 kg så kan en brukbar startvekt være 15-20 kg. Tilsvarende 65 kg kroppsvekt og 10-15 kg sekk. I løpet av 4-5 treningsturer økes vekten gradvis opp.


Vannkanner anbefales for å lett kunne justere vekten underveis og redusere vekt i nedoverbakker for å skåne knærne. Turene går stort sett alltid på grusveier, stier og myr.

Utstyr:
Sekk (den du bruker på tur).
Vannkanner, fortrinnsvis 10 liter eller 1,5 l brusflasker. Eller noe annet som fungerer :)
Terrengjoggesko (med grov såle) eller lettere støvler.
Treningstøy etter forholdene (ullsokker, shorts, tights, trøye og eventuelt overtrekksjakke. Utover høsten og vinteren er det behov for ytterligere varme klær).

Hodelykt.

 

Fremmøte og avslutning på Franskleiv (Vestmarksetra), annenhver uke.
Treningen tar fra 1-2 timer.
Rutevalg varierer fra gang til gang.
Lengde 5-10 km.

Bærum Turlags aktiviteter følger Korona-regler

Bærum Turlag følger smittevernplan for aktiviteter som DNT har utarbeidet i samråd med myndighetene. Målet er at alle turer og aktiviteter skal være trygge, og at deltakere og turledere skal få god informasjon i forkant. Sentrale deler av denne planen er:

Krav om påmelding: Det viktig at vi har kontroll på hvor mange vi har med på turer og aktiviteter, derfor har vi innført krav om påmelding.

Maksimalt antall deltagere: Inntil videre er det maksimalt 5 personer pr gruppe, inkludert turleder. Bærum Turlag kan sette inn flere turledere og dele turen opp i flere grupper med tilstrekkelig avstand, men turledere holder likevel kontakt underveis.

Transport: I den grad det trengs biltransport skal hver enkelt person/husstand benytte egen bil og vi oppfordrer ikke til samkjøring. Deltakerne oppfordres til å benytte alternativer til kollektiv transport.

Dersom DNT og myndighetene endrer sine anbefalinger, kommer naturligvis Bærum Turlag til å følge etter.

Se forøvrig: DNTs regler mot Corona-smitte

 

Treningstur med tung sekk i Vestmarka

Turen krever påmelding direkte til turleder to dager før turen. Send mail eller SMS til turleder Sveinar. Treningen tirsdag 12.1.2021 kl 18.00 blir med truger. Så ta med truger og ...

Kontaktinformasjon:

Turleder:

  • Sveinar Kildal